Huolestuttaako korkea kolesteroli tai verenpaine? Voit vaikuttaa pienillä, helpoilla muutoksilla!

Korkean kolesterolin lisäksi kohonnut verenpaine kasvattaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Suomalaisista naisista 62 prosentilla ja miehistä 58 prosentilla veren kolesterolitaso on suurempi kuin suositusten mukainen alle 5 mmol/l¹. Suurentunut veren kolesterolitaso ei välttämättä näy tai tunnu kehossa. Siksi kolesteroliarvot kannattaa selvittää verikokeella ja seurata niitä säännöllisesti.

Veren kolesteroliarvojen hoidolla pyritään ehkäisemään valtimosairauksia, joiden syynä on yleensä verisuonten kalkkeutuminen. Kalkkeutuminen syntyy, kun kolesterolia kertyy valtimoiden seinämään. Ajan myötä nämä kertymät ahtauttavat valtimoita ja haittaavat veren virtausta. Lopulta veren virtaus saattaa tyrehtyä lähes kokonaan, jolloin tuloksena voi olla infarkti. Pienentämällä veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta voidaan vähentää kolesterolin kertymistä ja saada jo syntyneitä ahtaumia pienenemään.

Ruokavalio on yksi tehokkaimpia verenpaineen ja kolesteroliarvojen hoitokeinoja. Tutkimusten mukaan ruokavalio ja mahdollisen ylipainon alentaminen voivat pienentää veren huonoa LDL-kolesterolia jopa 30-40 %². Kohonneen verenpaineen ehkäisyssä ja hoidossa tärkeimmät ruokavaliotekijät ovat vähäinen suolan käyttö, riittävä kaliumin ja kalsiumin saanti, pehmeä rasvan laatu ja riittävä omega-3-rasvahappojen saanti.

1. Syö kaliumpitoisia ruoka-aineita
Kalium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine. Kalium säätelee mm. verenpainetta ja vaikuttaa hermoston, lihasten ja sydämen toimintaan. Koska elimistössämme kaliumia ei muodostu, on sitä saatava ravinnosta. Hyviä kaliuminlähteitä ovat esimerkiksi tuoreet hedelmät (erityisesti banaani ja avokado), juurekset (erityisesti peruna), vihannekset, täysjyvävilja, maitovalmisteet, kokoliha ja kala. Keiju Alentaja 2-teho onkin ensimmäinen kasvirasvalevite, johon on lisätty sekä tehokkaasti veren kolesterolia alentavia kasvisteroleita että kaliumia.

2. Valitse pehmeitä rasvoja
Levitteeksi, ruoanlaittoon ja leivontaan pehmeitä valintoja voin ja voipohjaisten rasvaseosten sijaan ovat kasviöljyt ja margariinit. Kerman ja juuston voi myös vaihtaa kasvirasvapohjaiseen vaihtoehtoon. Lihavalmisteista kannattaa valita vähärasvaiset tuotteet ja suosia broilerin- ja kalkkunanlihaa.

 

3. Käytä säännöllisesti kasvisterolia sisältävää levitettä
Tehokas ja helppo keino kolesteroliarvojen hallintaan on kasvisterolia sisältävän levitteen käyttäminen. Muun muassa Keiju Alentaja margariinit ja kasvirasvalevitteet sisältävät kasvisteroleita.

4. Syö runsaasti kuitua
Liukoisen kuidun säännöllinen ja riittävä syöminen voi pienentää sekä kokonais- että LDL-kolesterolia. Kuitua on palkokasveissa, marjoissa, hedelmissä, pähkinöissä, siemenissä ja kasviksissa, mutta ylivoimaisesti eniten täysjyväviljatuotteissa.

5. Syö vähän kolesterolipitoisia ruokia
Runsaasti kolesterolia sisältäviä ruokia ovat mm. kananmunan keltuaiset, sisäelinruoat, katkaravut ja muut äyriäiset. Myös pannukahvin ja muiden suodattamattomien kahvien juominen suurentaa LDL-kolesterolia. Suodatinkahvi on suositeltavampi vaihtoehto etenkin, jos juo kahvia päivittäin runsaasti.

6. Keiju Alentaja 2-teho osaksi terveellistä ruokavaliota
Keiju Alentaja -levitteissä käytettyjen kasvisterolien on osoitettu alentavan veren LDL-kolesterolia tehokkaasti ja turvallisesti³. Keiju Alentaja 2-teho auttaa pitämään verenpaineen normaalilla tasolla sillä siihen on lisätty sekä tehokkaasti veren kolesterolia alentavia kasvisteroleita että kaliumia. ”Säännöllisesti käytettynä Keiju Alentaja 2-teho alentaa kolesterolia 7–10 % 2–3 viikossa”, sanoo Bunge Finlandin tuotepäällikkö Reetta Kaurila. ”Levitteessä kaliumia on 15 % suositellusta päiväannoksesta.” Tuotteen sisältämä kalium edesauttaa saavuttamaan päivittäisen saantisuosituksen ja siten osaltaan auttaa ylläpitämään normaalia verenpainetta.

Keiju Alentaja 2-teho on laktoositon, maidoton ja vitaminoitu kasvirasvalevite, joka sisältää runsaasti omega-3- ja omega-6-rasvahappoja. Se sopii kaikkiin ruokavalioihin, myös vegaaneille. Siinä on rypsiöljystä peräisin olevaa pehmeää rasvaa ja vähemmän suolaa (0,7%), minkä ansiosta sille on myönnetty sydänmerkki. Rasvan osuus tuotteessa on 70 %, joten sitä voi käyttää myös paistamiseen ja leivontaan.

1 Vartiainen E ym. FINRISKI-tutkimus: Väestön kolesterolitaso on vuosikymmenien laskun jälkeen kääntynyt nousuun. Suomen Lääkärilehti 2012 35(67): 2364-2368.
2 Ravinto sydänterveyden edistämisessä. Suomen Sydänliitto ry, 2011.
3 European Food Safety Authority: Plant Stanols and Plant Sterols and Blood LDL-Cholesterol, The EFSA
Journal (2009) 1175, 1-9.”